Titel: “Webquest De Storm”
Onderwerp: Watersnoodramp 1953, overstromingen, klimaatverandering en zeespiegelstijging.
Schooltype: VMBO/HAVO/VWO (MBO/HBO)
Niveau: klas 3 en hoger
Vakgebieden: aardrijkskunde, geschiedenis, maatschappijleer, economie, algemene natuurwetenschappen (biologie, scheikunde, natuurkunde, culturele en kunstzinnige vorming).
Eindproduct: Werkstuk, verslag, PowerPoint, filmpje, spreekbeurt of presentatie.
Uitvoering door: individueel
Tijdsinvestering: 10 tot 40 uur
Leerdoelen: kennis nemen van de watersnoodramp 1953, andere grote overstromingen het klimaat, klimaatverandering en zeespiegelstijging.
Inzicht krijgen in de waterhuishouding van een land of regio. Een mening vormen over ‘leven met water’.
WebQuestmaker: Watersnoodmuseum
(http://www.webquestdestorm.nl/gs/inleiding.html)
Deze webquest kan worden ingezet bij de volgende vakken:
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Maatschappijleer
Economie
Algemene natuurwetenschappen
De webquest leent zich uitermate goed voor een vakoverstijgende aanpak.
Door subvragen van de verschillende vakken te combineren en bronnen met diverse vakspecifieke invalshoeken te gebruiken kan de webquest worden benut voor een profiel-, en/of sectorbrede invulling.
Wanneer de leerling bijvoorbeeld een filmpje als eindresultaat kiest, kan de webquest goed worden gebruikt voor het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV).
Door bijvoorbeeld elementen uit de Aardrijkskunde en Algemene Natuurwetenschappen variant te combineren, kan de webquest worden ingezet voor het vak Natuur, Leven en Technologie.
Voor de vakken Natuurkunde, Scheikunde en Biologie en kan de Algemene Natuurwetenschappen (ANW) variant gebruikt worden.
Voor een overzicht van aansluiting op de kerndoelen en domeinen van het onderwijs klik hier.
De webquest kan uitstekend gecombineerd worden met de speelfilm ‘De Storm’. U laat de leerlingen eerst naar de film kijken.
Vervolgens kunt u zelf een korte introductie op het thema geven. Voor een introductieles kunt u gebruik maken van de tips uit de handleiding.
Daarna laat u de leerlingen de webquest uitvoeren, waarbij u zelf aangeeft:
of de leerlingen in groepjes of individueel werken;
welk eindproduct gerealiseerd moet worden;
of uw leerlingen al dan niet vakoverstijgend te werk moeten gaan. (Leerlingen kunnen in dat geval voor de onderwerpen en deelvragen ook bij andere vakken kijken, om zo een gevarieerder eindproduct te kunnen maken. U kunt zelf de thema’s van andere vakken bekijken om te zien welke vakken u geschikt vindt.);
hoeveel tijd de leerlingen aan de webquest moeten besteden;
hoe u het eindresultaat zult beoordelen;
of ze vrij zijn in de keuze van de (sub)thema’s, of dat u zelf aan geeft welke thema’s ze moeten behandelen.
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)