Deze webquest gaat over omgaan met water. Van de watersnoodramp 1953, tot klimaatverandering en zeespiegelstijging. Wat zijn de risico’s van water en welke invloed heeft de klimaatverandering? Omdat dit een heel breed thema is, ga je eerst de inhoud van jouw webquest afbakenen.
Dat doe je door een keuze te maken uit de volgende drie hoofdthema’s:
De watersnoodramp 1953.
Grote overstromingen.
Klimaatverandering en omgaan met water in het algemeen.
Binnen één van deze hoofdthema’s kun je kijken naar de volgende drie subthema’s.
De risico’s en de oorzaken
De dreiging en de (mogelijke) gevolgen
Oplossingen en (voorzorg)maatregelen.
Je kunt uiteraard thema’s combineren. Je kunt zelf bepalen waar je de nadruk op legt. Belangrijk is echter dat je goed bedenkt waar de grenzen van jouw webquest liggen.
Je kunt bijvoorbeeld kijken naar grote overstromingen, waarbij je de nadruk legt op oplossingen om overstromingen in de toekomst te kunnen voorkomen.
Om je nog iets meer houvast te geven zijn de subthema’s onderverdeeld in een aantal onderwerpen. De informatiebronnen zijn geordend volgens dezelfde onderwerpen.
Als je voldoende informatie hebt verzameld, bedenk je een onderzoeksvraag, die je gaat beantwoorden aan de hand van deelvragen. De onderwerpen helpen je bij het bedenken van deelvragen.
In het kort is je opdracht dus:
Onderwerpen bedenken waar je meer over wilt weten;
Informatie over de onderwerpen verzamelen en ordenen;
Een onderzoeksvraag of probleemstelling bedenken;
De informatie uitwerken tot een eindproduct en antwoord geven op de onderzoeksvraag.
Stormvloed en overstromingen (1)
Bekijk de informatiebronnen. De informatiebronnen bieden informatie over verschillende regio’s en landen, waaruit je er één kunt kiezen.
Kies een regio of land en maak een tijdlijn met overstromingen en stormvloeden. Hoe vaak heeft het gebied te maken gehad met overstromingen? Met andere woorden, hoeveel jaar zit er gemiddeld tussen twee overstromingen in een gebied?
Watersnoodramp 1953
Wat waren de kenmerken en oorzaken van deze ramp? Beschrijf hoe de ramp tot stand kwam. Beschrijf hoe mensen woonden. Beschrijf de communicatie(middelen) in die tijd. Was er een waarschuwing afgegeven? Waren de mensen (goed) voorbereid?
Klimaatgeschiedenis
Verandert het klimaat? Onderzoek de geschiedenis van het klimaat en de oorzaken van klimaatverandering. Kies een duidelijk beginjaar en beschrijf klimaatverandering vanaf dat jaar tot nu. Benoem de belangrijkste en meest opvallende veranderingen in het klimaat, zoals de Kleine IJstijd.
Zeespiegel
Maak gebruik van de informatiebronnen en maak je eigen grafiek met het niveau van de zeepspiegel door de jaren heen. Walt valt op?
Zijn de risico’s op overstromingen veranderd?
Stormvloed en overstromingen (2)
Bekijk de informatiebronnen en kies een gebied dat in de bronnen besproken wordt, bijvoorbeeld Nederland. Kies een overstroming en beschrijf wat de gevolgen waren. Waren de gevolgen kenmerkend voor de tijd waarin het zich afspeelde, of juist niet?
Stormvloed en overstromingen (3)
Vergelijk de omstandigheden van die overstroming met nu.
Zijn de mogelijke gevolgen van een overstroming nog steeds hetzelfde? Of is er in de tussentijd zo veel veranderd dat zo’n overstroming niet meer voor zal komen? Noem enkele opvallende verschillen en/of overeenkomsten.
Leren van het verleden
Het is nuttig om van de geschiedenis te leren. Bekijk de informatiebronnen en geef enkele voorbeelden van maatregelen die getroffen zijn naar aanleiding van ramp of overstroming.
Heeft de maatregel ervoor gezorgd dat het veiliger is geworden?
De Beemster
Deze droogmakerij is één van de vensters uit de canon van Nederland. Geef een korte beschrijving van de geschiedenis van waterbeheer in Nederland. Maak een tijdlijn met enkele grote gebeurtenissen die als voorbeeld dienen voor de manier waarop Nederlanders met water omgaan.