Deze webquest gaat over omgaan met water. Van de watersnoodramp 1953, tot klimaatverandering en zeespiegelstijging. Wat zijn de risico’s van water en welke invloed heeft de klimaatverandering? Omdat dit een heel breed thema is, ga je eerst de inhoud van jouw webquest afbakenen.
Dat doe je door een keuze te maken uit de volgende drie hoofdthema’s:
De watersnoodramp 1953.
Grote overstromingen.
Klimaatverandering en omgaan met water in het algemeen.
Binnen één van deze hoofdthema’s kun je kijken naar de volgende drie subthema’s.
De risico’s en de oorzaken
De dreiging en de (mogelijke) gevolgen
Oplossingen en (voorzorg)maatregelen.
Je kunt uiteraard thema’s combineren. Je kunt zelf bepalen waar je de nadruk op legt. Belangrijk is echter dat je goed bedenkt waar de grenzen van jouw webquest liggen.
Je kunt bijvoorbeeld kijken naar grote overstromingen, waarbij je de nadruk legt op oplossingen om overstromingen in de toekomst te kunnen voorkomen.
Om je nog iets meer houvast te geven zijn de subthema’s onderverdeeld in een aantal onderwerpen. De informatiebronnen zijn geordend volgens dezelfde onderwerpen.
Als je voldoende informatie hebt verzameld, bedenk je een onderzoeksvraag, die je gaat beantwoorden aan de hand van deelvragen. De onderwerpen helpen je bij het bedenken van deelvragen.
In het kort is je opdracht dus:
Onderwerpen bedenken waar je meer over wilt weten;
Informatie over de onderwerpen verzamelen en ordenen;
Een onderzoeksvraag of probleemstelling bedenken;
De informatie uitwerken tot een eindproduct en antwoord geven op de onderzoeksvraag.
Duurzaamheid (1)
Nederland leeft met water. Veel mensen weten dat een stijgende zeespiegel een groot risico vormt voor Nederland.
Betekent dat dan ook dat Nederlanders bewuster en duurzamer leven dan mensen in andere landen?
Duurzaamheid (2)
Wat doen Nederlanders zélf om klimaatverandering en zeespiegelstijging te beperken? En wat doe jij?
Voor- en tegenstanders
Binnen iedere samenleving zijn de meningen over klimaatverandering verdeeld. Er zijn mensen die vinden dat klimaatverandering een natuurlijk verschijnsel is. Anderen vinden dat de mens de grootste oorzaak is van de opwarming van de aarde en stijging van de zeespiegel. Wat vind jij? Beschrijf enkele argumenten waarom jij vindt dat de mens een belangrijke oorzaak is van klimaatverandering en zeespiegelstijging, of waarom jij vindt dat er andere, grotere oorzaken zijn.
Dreiging in de samenleving (1)
Heeft de dreiging van een watersnoodramp gevolgen voor de manier waarop een samenleving functioneert? In hoeverre houden mensen rekening met een overstroming?
Dreiging in de samenleving (2)
Waaraan merk jij zelf dat Nederland leeft met water? Of merk je daar niets van? Voel jij je veilig? Ben jij voorbereid op een overstromingsramp, of is dat niet nodig?
Sociaal maatschappelijke gevaren (1)
Beschrijf de periode na de watersnoodramp 1953. Hoe verliep de hulpverlening en de wederopbouw? Wat waren de gevolgen voor de samenleving toen het gebied overstroomde?
Sociaal maatschappelijke gevaren (2)
Bekijk de informatiebronnen. Beschrijf de periode na een andere grote overstroming. Hoe verliep de hulpverlening en de wederopbouw? Beschrijf de gevolgen voor de samenleving in de jaren na de overstroming.
Algemeen belang
De overheid zet zich in voor het algemeen belang.
Wat is algemeen belang? Welke belangen spelen er? Wat is het algemeen belang als het gaat om waterbeheer? Wat doet de overheid op het gebied van waterbeheer?
Massamedia (1)
Wanneer een ramp plaatsvindt, is communicatie rondom hulpverlening zeer belangrijk. Hoe was de communicatie na watersnoodramp 1953 geregeld? Hoe anders zou dat tegenwoordig zijn? Hoe blijf jij op de hoogte van het nieuws? Hoe ging dat in 1953?
Massamedia (2)
Beschrijf de massamedia rondom de overstroming in New Orleans. Wat vind jij van de manier waarop voor- en achteraf informatie verstrekt is?
Wat had er anders gemoeten volgens jou? Wat had beter gekund?
Voorlichting en voorbereiding (1)
Hoe goed is de samenleving voorbereid op een mogelijke overstroming? Dat hangt onder andere af van een goede voorlichting. Wat moet je doen om je voor te bereiden? Onderzoek hoe goed mensen op de hoogte zijn. Doe dit door te kijken naar voorlichting en informatievoorziening. Wat doet de overheid aan voorlichting? Je kunt eventueel ook een paar mensen interviewen over wat zij weten over een goede voorbereiding.
Voorlichting en voorbereiding (2)
Een goede voorbereiding kan de schade na een ramp beperkt houden.
Hoe goed is de samenleving voorbereid op een mogelijke overstroming? Wat kun je doen? Onderzoek hoe je je kunt voorbereiden en interview enkele mensen om te checken of zij voorbereid zijn.
Ben jij voorbereid? Zo ja, hoe dan?
Politieke dilemma’s
Het beperken van risico’s is één van de vele taken van de overheid. Welke afwegingen maakt de politiek? Hoe belangrijk is waterbeheer in Nederland? Welke veiligheidsnorm wordt er in Nederland gehanteerd voor dijken? Hoe wordt ervoor gezorgd dat die norm niet overschreden wordt?
Politieke besluitvorming
Wie doet wat? Onderzoek de rol van waterschappen, gemeentes, provincies, nationale overheden en de Europese Unie.
Wat wordt er op internationaal niveau gedaan aan waterbeheer?
Wat vind jij? Op welk niveau, of op welke niveaus moet waterbeheer geregeld zijn? En waarom?